Task 2
A)
Terveydenhuoltoon ja hoitotyöhön liittyy paljon lakeja ja
asetuksia, jotka ohjaavat toimintaa. Listaamme tähän viisi mielestämme
tärkeintä.
Terveydenhuoltolaki
Terveydenhuoltoon sisältyvät terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen,
perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito, joten se on koko terveysalan
laillinen perusjalka, jonka päälle muut lait perustuvat. Laki on myös
ajankohtainen maahanmuuttajien lisääntyessä Suomessa, sillä sen tehtävänä mm.
on vähentää väestöryhmien terveyseroja ja yhdenvertaistaa palvelujen
saatavuutta. Tämä laki kattaa koko terveydenhuollon alueen ja sen tarjoamat
palvelut ja takaa jokaiselle yhdenvertaisen hoidon. Hoidon on oltava näyttöön perustuvaa ja
laadukasta. Myös laadunhallinta ja potilasturvallisuus on otettava lain mukaan
huomioon.
Kansanterveyslaki
Tämän lain tarkoituksena on edistää terveyttä sairauksien
ja tapaturmien ehkäisemisellä. Kansanterveystyöstä huolehtiminen on kunnan
vastuu ja sen asiantuntijatahot ovat Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos,
Työterveyslaitos ja Säteilyturvakeskus. Tämän lain merkitys on suuri
kansanterveydellisesti ja taloudellisesti. Suunnatessa huomio
ennaltaehkäisevään työhön ihmisten elämänlaatu on laadukkaampaa, he elävät
pidempään ja se tulee yhteiskunnalle halvemmaksi verrattuna kalliisiin
hoitoihin ja toimenpiteisiin.
Laki
potilaan asemasta ja oikeuksista
Jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on
oikeus ilman syrjintää saada hoitoa terveydentilaansa. Potilas on oikeutettu
saamaan laadukasta hoitoa laissa määriteltyjen aikarajojen sisällä. Potilaalla
on itsemääräämisoikeus ja hän voi halutessaan kieltäytyä hoidoista. Potilaan
tulee tietää kaikki faktat omasta terveydentilastaan, jotta voi tehdä
päätöksen. Jos potilas ei pysty tuomaan esille omaa mielipidettään hoidosta,
päätös tehdään omaisen kanssa yhteisymmärryksessä ajatellen potilaan
henkilökohtaista etua ajatellen. Potilaan tahtoa tulee kunnioittaa, jos hän on
kieltänyt ottamasta yhteyttä omaisiin tai jos hän on tehnyt hoitotestamentin. Potilaan
ollessa tajuton ja välittömässä hengenvaarassa, häntä on autettava, jos
hoitotestamenttia ei ole.
Laki
terveydenhuollon ammattihenkilöistä
Terveydenhuoltoalalla työskentelevän työntekijän
pystyttävä todistamaan pätevyytensä ammattitoiminnan edellyttämällä koulutukslla.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira valvoo työntekijöiden
toimia ja varmistaa, että vain luvan saaneet työntekijät toimivat
terveysalalla. Laki edistää potilasturvallisuutta ja terveydenhuollon
palvelujen laatua. Myös potilaille on tärkeää, että heitä hoitavat henkilöt
ovat ammattilaisia ja siihen työhön kouluttautuneet.
Laki
sosiaali-ja terveyshuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä
Sähköinen kirjaaminen ja muu asiakastietojen käsittely on
jokapäiväistä hoitoalalla. Sähköinen kirjaaminen on vielä suhteellisen uusi
käytäntö ja siihen saattaa liittyä vielä epäröintiä. Kaikki potilastiedot ovat
salassa pidettäviä ja sen vuoksi laki on erittäin oleellinen. Potilastietojen
käsittelystä, luovutuksesta ja säilyttämisestä on tarkat säädökset, jotka
suojelevat potilasta. Potilaan tietoja saa käsitellä vain sellainen henkilö,
joka on hoitosuhteessa potilaaseen. Sähköisessä potilasjärjestelmässä
jokaisesta käynnistä jää jälki, jonka kautta voidaan tarvittaessa seurata
käyntejä sivuilla.
Lähde: www.finlex.fi
B)
Soteuudistus on ollut paljon esillä mediassa
lähiaikoina. Marraskuussa 2015 hallitus päätti, että itsehallintoalueita tulee
18, jotka muodostuvat nykyisistä maakunnista. Sen sijaan 15 aluetta tuottaa
sosiaali- ja terveyspalveluja. Alueita ei ole vielä nimetty eikä edes tarkkaan
tiedetä millä tavoin palvelut lopulta järjestetään. Aikaisemmin kuntien
järjestämät palvelut ovat siis tulevaisuudessa maakuntien tehtävä.
Kaikkien julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden
järjestämisestä vastaavat itsehallintoalueet. Sairaaloiden palveluja jaotellaan
niin, että osa vaativasta erikoissairaanhoidosta keskitetään
erityisvastuualueille. Tavoitteena palvelujen yhdistämisessä on
-
kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja
tarjoamalla asiakaslähtöiset, laadukkaat ja yhdenvertaiset sosiaali- ja
tervevyspalvelut kaikille. Tällöin henkilövoimaroja mietitään uudelleen ja
mahdollisesti yhdistetään.
-
Vahvistaa peruspalveluja ja toteutetaan niitä uusilla
tavoilla.
-
Saada aikaan kustannustehokas ratkaisu, joka vaikuttaa
palvelurakenteeseen, niiden uudistamiseen, vaikuttavuuteen ja laatuun.
Osana
uudistusta tullaan säätämään valinnanvapausuudistus, jonka kautta käyttäjä voi
valita palvelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin palveluista.
Palveluiden saatavuuden ja yhdenvertaisuuden välineenä on digitalisaatio.
Tavoitteena on, että tietojärjestelmät ja sähköiset palvelut ovat niin
asiakkaiden kuin alan ammattihenkilöstön käytössä mahdollisimman tehokkaasti.
Digitalisaation avulla voidaan järjestää palveluja aikaisempaa tehokkaammin ja
uusien prosessien kautta. Tulevaisuudessa maakunta vastaisi koko alueensa
ICT-palveluista. Tätä kautta sairaaloiden väliset tietokatkokset vähenisivät.
Nykyään ongelmana on juuri se, ettei potilaan kaikkia hoitoon liittyviä tietoja
päästä välttämättä katsomaan. Esimerkiksi, potilas on voinut käydä saman
sairauden vuoksi julkisella ja yksityisellä puolella eikä silloin toinen
osapuoli ole tietoinen toisessa paikassa selvitetyistä tiedoista ja
tutkimuksista. Koko maakunnan käyttäessä samaa ICT-palvelua tällaista ongelmaa
ei olisi, potilaan hoito olisi tehokkaampaa ja kustannukset pienentyisivät.
Lähde:
https://www.thl.fi/fi/web/paatoksenteko-talous-ja-palvelujarjestelma/sote-uudistus
http://stm.fi/sote-uudistus/ukk
http://alueuudistus.fi/soteuudistus/digitalisaatio
C)
Siun sote-hankkeen
aloittivat yhdessä Heinävesi sekä Pohjois-Karjalan kunnat. 26.10.2015.
päätettiin perustaa uusi sosiaali- ja terveyspalveluja tuottava kuntayhtymä,
Siun sote. Hanke perustettiin valtakunnallisen sote-uudistuksen tuomien
muutosten ennakoimiseksi sekä etujen turvaamiseksi maakunnassa, uudistuksen
tullessa. Siun sote uudistuksen myötä, keskussairaalan ja Pohjois-Karjalan
kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistetään saman organisaation alle.
Hankkeessa suunniteltiin, kuinka alueen kaikki asukkaat
saavat tarvitsemansa palvelut ja lähipalvelut säilyvät, lisäksi mietittiin,
kuinka alueen erikoisosaaminen saadaan käyttöön mahdollisimman hyvin ja
tehokkaasti.
Palveluntuotantojen suunnittelu ja kehittäminen tapahtuu
ns. palvelupakettiryhmissä, joista jokainen keskittyy tietyn
palvelukokonaisuuden tarkasteluun, esim. vastaanottopalveluille on oma
ryhmänsä. Palvelupakettiryhmiä on tällä hetkellä 12.
Palvelupakettiryhmissä määritellään mitä palveluita ko.
palvelukokonaisuuteen kuuluu, suunnitellaan miten palvelukokonaisuus
toteutetaan Siun sotessa, selvitetään eri kuntien kustannuksia sekä
toteutusmalleja ko. palvelukokonaisuuksiin ja kartoitetaan näin, mikä olisi
sopivin tapa toteuttaa palvelut Siun sotessa. Palvelukokonaisuuksia
määritellään myös valtakunnallisesti.
Alueen asukkaiden
osallisuuden sekä käytännön toiminnan kehittämiseksi, mukana Siun sotessa, on
myös toiminnallisen kehittämisen tiimi. Sosiaali- ja terveydenhuollon
henkilöstölle tiimi järjestää mm. koulutuksia, työpajoja ja muutosvalmennusta.
Toiminnallinen kehittäminen on hanketyötä, johon rahoitus saadaan Kaste-rahoitukselta.
Hankkeen selvittelyvaiheessa kartoitettiin alueen
sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden puutteita ja ongelmia. Selvitystyötä
tehtiin sekä alueen asukkaiden sekä sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden
keskuudessa. Palveluiden kehittämisen lähtökohtana ovat henkilöstön ja
asukkaiden parannusideat. Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö on vahvasti
mukana Siun soten valmistelussa.
Siun sote aloittaa toimintansa vuoden 2017 vuoden alussa.
Kuntayhtymä tuottaa sosiaali- ja terveyspalveluita 170 000 asukkaalle ja
sen palvelukseen siirtyy yli 6000 kuntien sosiaali- ja terveysalan
ammattilaista.
Vaikka Siun soten tarkoitus onkin taata kaikille alueen
asukkaille yhtäläiset sote-palvelut, jää silti mietityttämään, käykö näin?
Pohjois-Karjala on alueellisesti haastava, koska välimatkat ovat pitkiä ja
esimerkiksi joukkoliikenteen vuoroja karsitaan lähes koko ajan, saavuttavatko
palvelut siis kuitenkaan kaikkia tarvitsevia. Vaikka erikoislääkäri tulisi
paikallisen terveyskeskukseen pitämään vastaanottoa, ei se silti takaa, että
kaikki tarvitsevat pääsevät hoitoon. Olisivatko liikkuvat palvelut mahdollisia?
lääkäri kävisi kotona?
Jäävätkö pienemmät kunnat kuitenkin hieman isompien
jalkoihin?
On kuitenkin hyvä, että jo hankkeen alkuvaiheessa sekä
alueen asukkaat, että sote henkilöstön näkemykset on otettu huomioon. Paras
tieto/kehitysehdotukset tulevat varmasti niiltä tahoilta, jotka palveluita
käyttävät ja toisaalta tarjoavat. Henkilöstön kouluttaminen on myös
avainasemassa uudistuksen onnistumisessa. Viime päivinä on tullut otsikoihin
sairaanhoitajien työnkuvan muuttaminen ja selkiyttäminen, nimenomaan
sote-uudistusten myötä.
Siun sote mahdollistaa myös uusien, innovatiivisten
hoitotyön keinojen ja välineiden kehittelyn sekä ideoimisen.
Mietityttää myös nykyinen taloustilanne ja sen mukanaan
tuomat haasteet sote-palveluiden toteuttamiseen/tarjoamiseen. Supistuksia
täytyisi tehdä ja samalla kuitenkin työtehtävät lisääntyvät ja vastuut
laajenevat, saavatko kaikki asiakkaat todella asianmukaisen, mahdollisimman
hyvän hoidon vai jääkö jotain huomaamatta ”kiireessä”?
http://www.pkssk.fi/sote
Hei,
VastaaPoistahyvä! Katsokaa vielä, mitkä osiot ovat vastaamatta ja vastatkaa.
Nyt on teksti muokattu.
Poista